Autonomiczne samochody - jak wyszkolić je moralnych wyborów?

Autonomiczne samochody mają w swoim założeniu radykalnie zmniejszyć liczbę wypadków, zwłaszcza tych zabójczych. Ale wszystkiego przewidzieć i zautomatyzować się nie da. Pytanie, jak zachowa się, a jak powinien oszczędzić się taki samochód postawiony przed moralnym wyborem, nie zaakceptować miało dotąd prostej reakcji. Wygląda na to, hdy znaleźli ją niemieccy naukowcy.

Chodzi o team z Osnabrück University po Niemczech. Wyniki swoich zadań publikują w naukowym tytule "Frontiers in Behavioral Neuroscience".

Są różne zestawienia i raporty dotyczące szacunkowego zmniejszenia się liczby incydentów dzięki samoprowadzącym się samochodom. Zgodne są co do tego, że zmniejszenie będzie drastyczny, nawet 80-90 proc.

Samochód przed moralnym wyborem

Twórcy takich aut chcą uzyskać ten wynik dzięki eliminacji błędów typowo ludzkich - emocji, rozkojarzenia, zmęczenia. Samochód bazujący dzięki komputerowych obliczeniach ma świetnie sprawdzać się w roli kierowcy. Nieprzewidziane sytuacje posiadają być okrojone do minimum - dzięki np. przełączaniu się na różne style jazdy, samochód miałby reagować odpowiednio do sprawy.

Ale nawet wtedy nie wszystko da się tak ładnie uporządkować. Zdarzają się sytuacje losowe, w których człowiek reaguje, kierując się emocją czy własnym poczuciem moralności. Problem nie znajduje się nawet w tym, jak nauczyć maszynę - piszę to w dużym uproszczeniu - moralności, lecz zrozumieniu tego mechanizmu u ludzi, by móc to potem przełożyć na język maszyny.

Wreszcie, jak zalgorytmizować choćby "dylemat wagonika" - eksperyment myślowy, w jakim trzeba wybrać mniejsze zło. Ma różne wariacje, jednak w pierwotnej odmiany mówił o pędzącym na torach wagoniku. Na określonym torze przywiązanych jest pięć osób, na drugim 1. Ty, przesuwając lub zostawiając w spokoju zwrotnicę, masz zdecydować, którzy z tychże ludzi zginą.

W przypadkach jak "dylemat wagonika" mamy tendencję do podjęcia szybkich decyzji, bazując dzięki kontekście całej sytuacji.

I tu wracamy do naszych niemieckich akademików. Przeprowadzili eksperyment - badani brali udział w symulacji po wirtualnej rzeczywistości. Uczestnicy-kierowcy jechali dwupasmową podmiejską drogą, spośród ograniczoną widocznością z powodu mgły, na ich drodze wyświetlały się przeszkody - jednostki, zwierzęta, obiekty. Uczestnicy po różnych scenariuszach decydowali, kogo lub co potrącić, zareagować, czy zdać się w los.

Zobacz również: Testy kolizyjne Modelu S wypadły dobrze. Ale dla Tesli to zbyt mało...

Wartość życia

Na tej podstawie badacze spośród Osnabrück University wyodrębnili 3 modele zachowań w podejmowaniu tego rodzaju nagłych decyzji.

Popularny

adam Nawałka jedny z najlepiej ubranych trenerów na Euro
Adam Nawałka jedny z najlepiej ubranych trenerów na Euro

W trakcie meczu Polska - Irlandia Płn. mogliśmy podziwiać nie wyłącznie styl gry piłkarzy, ale też styl trenera krajowej reprezentacji Adama Nawałki. Poprosiliśmy ekspertkę o ocenę, jakim sposobem Polak wypada na tle…...

afera GetBack. Kąkolewski wydaje oświadczenie
Afera GetBack. Kąkolewski wydaje oświadczenie

- Tak błyskawicznie jak to możliwe miało nastąpić dokapitalizowanie spółki GetBack SA przez większościowego akcjonariusza tj. DNLD Holdings, albo w dodatku procesu powinni okazać się dopuszczeni inni inwestorzy - pisze w środowym…...

500 plus na pierwsze maluch. Ile będzie kosztował program
500 plus na pierwsze maluch. Ile będzie kosztował program

Po rozszerzeniu programu 500 oraz na pierwsze dziecko, wraz ze świadczenia skorzysta 6, 8 mln dzieci, a tej koszt to ponad 31 mld zł w 2019 roku - powiedziała Elżbieta Rafalska, minister…...

7 zagrożeń gospodarczych - raport X-Trade Brokers
7 zagrożeń gospodarczych - raport X-Trade Brokers

Chaotyczny Brexit, rozwiązanie Włoch z Unii Europejskiej, eskalacja wojen handlowych, lub chiński rynek mieszkaniowy - zagrożeń, które mogą spustoszyć rynek w 2019 r., nie brakuje. X-Trade Brokers podsumowało najistotniejsze elementy ryzyka…...