Hyperloop - co to wydaje się być i jak działa? Elon Musk

Hyperloop wówczas w teorii najszybszy i najbezpieczniejszy środek transportu, ponad którym pracuje dziś kilkanaście ekip na całym świecie. Wizjoner Elon Musk (SpaceX) zaraził swoją wizją setki naukowców jak i również studentów, na przykład z Naszego kraju. Adam Anyszewski, który jeszcze niedawno przemierzał korytarze renomowanego liceum im. Stefana Batorego w Warszawie, 3 lata po śpiewająco zdanej maturze, studiuje i kieruje grupą The University of Edinburgh Hyperloop Team. W rozmowie z Business Insiderem mówi o tym, jak rozpoczął pracę i jakie wymogi stoją na drodze do odwiedzenia zbudowania naziemnej kapsuły, przyspieszonej niż samolot i poruszającej się w próżniowej rurze.

Filip Sobiecki: Wytłumaczmy na początku, na czym polega i jak operuje Hyperloop?

Adam Anyszewski: Hyperloop to nowy środek przewozu, który wymyślił Elon Musk - założyciel SpaceX. Można go opisać po bardzo prosty sposób. Wyobraź sobie, że między 2 miastami kładziesz bardzo przewlekłą, idącą w setki kilometrów rurę, odsysasz z niej powietrze i wewnątrz umieszczasz kapsuły z ludźmi jak i również towarami.

Foto: University of Edinburgh Hyperloop Team Projekt konstrukcji kapsuły Hyperloop

Próżnia, która powstaje w Hyperloopie, służy tylko do zlikwidowania oporu powietrza, natomiast w połączeniu ze sprężarką umieszczoną na czole pojazdu, zapobiega powstawaniu fali uderzeniowej, kiedy zbliżamy się do odwiedzenia prędkości dźwięku. Pojazd napędzany jest przez silniki liniowe, tak więc kwestia napędu nie leży po witrynie kapsuły, a po stronie www rury. Pozwala to odchudzić konstrukcję kapsuły i zamontować panele napędzające w dolnej części rury. Działa wówczas analogicznie do kolejki górskiej, która nie posiada własnego napędu, a napędzana jest przez tor, po jakim się porusza.

Foto: University of Edinburgh Hyperloop Team Szkielet kapsuły, będąca poruszać się wewnątrz Hyperloop

Silnik liniowy działa identycznie do innych silników elektrycznych, ale pole magnetyczne nie jawi się być ułożone po okręgu, zaś „na płasko”, dzięki dlaczego element znajdujący się przy pobliżu takiego silnika, zamiast obracać się wokół osi, przyspiesza liniowo w kierunku zmieniającego się pola magnetycznego. Całość może poruszać się szybciej od samolotu, jest odporna na warunki pogodowe jak i również bardzo wydajna. Ze względu na zamknięte środowisko zmniejsza się ryzyko wypadków, a system jest pod spodem pełną kontrolą i pewnie mógłby być sterowany zdalnie. Mimo bardzo wysokich prędkości, będzie to również bardzo bezpieczny transport.

Foto: University of Edinburgh Hyperloop Team Wizualizacja kapsuły Hyperloop

W jaki sposób dotarło do tego, że zostałeś zaangażowany w ten projekt?

Pomysł w rzeczywistości nie był nasz, an innego studenta inżynierii z Polski - Adama Kijowskiego. Zapytał, czy znam ludzi, którzy chcieliby dodać do projektu. Hyperloop bardzo mnie kręcił, odkąd przeczytałem artykuł Elona Muska z sierpnia 2013 roku. Myślę, że każdy, kto wykonuje cokolwiek związanego z nową technologią, po przeczytaniu informacji odnośnie Hyperloop, powinien posiadać ciarki na plecach. Obraz jest jasna, wyzwanie fascynujące, a potencjał ogromny. To moja motywacja - wyszukiwać ciekawego wyzwania, porównywać się do innych, którzy wykonują podobne rzeczy. To przy sumie trochę jak zawody sportowe, tylko że akademickie.

Jesteś szefem tegoż projektu. Jak udało wam się to osiągnąć po tak młodym wieku? Masz dopiero 22 lata.

Miałem w to spory udział, ale trzeba pamiętać, że była to praca ponad 15 aktywnych członków University of Edinburgh Hyperloop Team a mianowicie ja zostałem jej szefem w momencie, kiedy nie zaakceptować wiedzieliśmy, co zrobić wraz z swoją przyszłością. Moim osiągnięciem jest pozyskanie początkowych kapitałów i przygotowanie miejsca pod projekt w przyszłym roku, co pozwala oczekiwać, że uda nam się zrobić znacznie więcej w 2017 roku. Pytanie o początkujący wiek jest ciekawe, jednak w rzeczywistości jest inne, dużo ważniejsze: kiedy, jak nie za młodu? Przez na wstępie dwa lata w Edynburgu trochę “za dobrze” się bawiłem. W pewnym chwili zorientowałem się, że czas wziąć się za jakiś długoterminowy projekt, który będę rozwijał, i który będzie mnie motywował do funkcjonowania. Jeśli chodzi o zwyczajność, to łączenie projektu z weekendowa pracą, studiami i jeszcze innymi projektami wymagało poświęcenia dużej ilości niezaplanowanego czasu, ale jeżeli cokolwiek kochasz, to taka posada nie męczy, a powoduje przyjemność.

Foto: University of Edinburgh Hyperloop Team University of Edinburgh Hyperloop Team

Na jakim etapie jest projekt?

Praca zmierza powoli, ale wobec poprzedniego roku jesteśmy na całkowicie innym poziomie. Dokładnie rozpoznaliśmy naturę problemu. Już na konkursie, po godzinach rozmów i dyskusji z odmiennymi drużynami, zdecydowaliśmy się nieco zwolnić i przemyśleć, jak chcielibyśmy osiągnąć jako team. Do czasu ogłoszenia kolejnego konkursu może upłynąć więcej niż rok, więc jedną z kluczowych decyzji było określenie krótkoterminowych planów z uwzględnieniem naszych możliwości. Teraz posiadamy miejsce i pieniądze, oczekujemy na ludzi i zastanawiamy się, jak zbudować Hyperloopa możliwie najniższym kosztem, aby stał się najwygodniejszym i najbardziej opłacalnym (zarówno finansowo, jak i środowiskowo) detergentem transportu. Wraz z paroma osobami ze szkoły interesu i inżynierami budownictwa wymyślamy konstrukcję i kosztorys Hyperloopa w Wielkiej Brytanii, chcemy też zbudować ogólny program wyceny.

Foto: University of Edinburgh Hyperloop Team University of Edinburgh Hyperloop Team

Jakie trudności przyrody technicznej czy naukowej napotkaliście na swojej drodze?

To między innymi ilość zmiennych, które muszą być wzięte pod uwagę w doskonaleniu takiej konstrukcji. Hyperloop jest świeżym konceptem i wydaje się na jego temat sporo spekulacji, mało fachowych publikacji. Każdy element jest wyzwaniem technicznym. Każdy element ma możliwość być zaprojektowany na sto sposobów, a to z kolei wpływa na sto pozostałych elementów. Wyzwaniem jest też brak punktów odniesienia, ponieważ Hyperloop to nowe i innowacyjne przedsięwzięcie bez precedensu.

Jednym z największych wyzwań technicznych są aspekty aerodynamiki. Przy tych prędkościach powietrze zaczyna zmieniać swoją gęstość i zjawiska rozpoczynają robić się bardzo skomplikowane. Ze względu na bardzo niskie nacisk w rurze nieco utrudnione jest robienie symulacji tego rodzaju środowiska. Przy obecnym rozwoju nauki i oprogramowania nie zaakceptować jest to niemożliwe, jednak po prostu dość kłopotliwe. W języku angielskim odpowiednikiem określenia, że coś „nie jest żadną filozofią bądź trudnością” jest powiedzenie “something is not rocket science”. Tyle tylko, hdy Hyperloop jest całkiem niedaleko rocket science.

Foto: University of Edinburgh Hyperloop Team Nagroda dla HYPED z podpisem Elona Muska Zespół HYPED - ekipa 30. studentów School of Engineering i Edinburgh College of Art zdobyła nagrodę w konkursie organizowanym przez SpaceX - firmę, jaką założył Elon Musk.

Co uda się zrobić do końca tego roku kalendarzowego?

Startujemy w konkursie Hyperloop One Global Challenge, który polega na przygotowaniu ofert trasy Hyperloopa, jej weryfikacji i oceny inwestycji. Oczekujemy również na ogłoszenie drugiej edycji zeszłorocznego konkursu. Po styczniu 2016 roku udało nam się wywalczyć nagrodę za innowacyjność proponowanych rozwikłań, ale sędziowie nie przepuścili nas do dalszego etapu, bo szanse zbudowania funkcjonującego prototypu w 5 miesięcy były mizerne. Zgadzam się z tą decyzją. Zjawiska zachodzące w stalowej rurze, która jest w dużym stopniu zablokowana przez kapsułę (około 60%) i zahacza się z dużymi szybkością, są bardzo ciekawe, jednak nie do końca poznane. Teraz chcielibyśmy znacząco powiększyć budżet i zacząć tworzyć prototypy do badań, po uprzednich symulacjach komputerowych. Udało nam się porozumieć spośród Uniwersytetem, którego władze udostępniły nam trochę środków, lokalizacji i generalnie dały swoje “błogosławieństwo” - coś, których nie mieliśmy w zeszłym roku.

Hyperloop w naszym kraju - czy to możliwe?

Tak, to możliwe. Wątpliwość, czy to sensowne? Jeśli jesteś w stanie zidentyfikować korytarz, który prosi się o szybszy transport, jak i również jesteś pewny, że poprzez najbliższe 30-40 lat zapotrzebowanie na ów transport będzie rosło, policzysz, ile termin i kilogramy dwutlenku węgla w przypadku tradycyjnej kolei są warte, jakiego rodzaju inną infrastrukturę mógłbyś odciążyć, to warto nad tym zastanowić. Pamiętajmy, że ostatecznie to politycy i biznesmeni będą tą grupą, która albo pogrzebie Hyperloop, albo przyniesie go “pod strzechy”.

Polska szybko się rozwija. Nie mamy kolei wysokich szybkości, która swoją siatką pokrywa całe Niemcy, Francję i Hiszpanię. Ludzie bardzo błyskawicznie migrują do miast, więc transport „od węzła do węzła” zaczyna robić się coraz ważniejszy. Hyperloop między Wrocławiem i Warszawą? Z jakiego powodu nie? Można mieszkać we Wrocławiu i pracować po Warszawie. Jednak dzisiaj widzę Hyperloopa najszybciej po Ameryce Południowej – ogromna populacja, mocno zurbanizowany kontynent, wielkie miasta i… kiczowata infrastruktura. Kraje takie jak na przykład Brazylia mogłyby nigdy odrzucić doświadczyć komunikacji pociągami, an od razu wprowadzić Hyperloop – tak jak przy Afryce rzadkością są telefony komórkowe stacjonarne, a Polskę ominęły karty „na podpis”.

Popularny

donald Trump zaprosił Andrzeja Dudę do USA
Donald Trump zaprosił Andrzeja Dudę do USA

Donald Trump zaprosił Andrzeja Dudę do złożenia wizyty w Stanach Zjednoczonych - poinformował PAP prezydencki minister Krzysztof Szczerski. Prezydent Polski odbył w środę wieczorem rozmowę z Donaldem Trumpem. Jak mówił…...

domy na Sardynii sprzedawane za 1 euro  Lifestyle
Domy na Sardynii sprzedawane za 1 euro Lifestyle

Po 1 euro sprzedawane są domy przy dwóch miejscowościach na Sardynii. Celem tej inicjatywy, wspieranej finansowo przez władze regionu, jest zaludnienie pustoszejących miasteczek i wyremontowanie domów, które niszczeją. W gminie…...

dochody IS zmniejszyły się o połowę
Dochody IS zmniejszyły się o połowę

Dochody Państwa Islamskiego (IS) od 2014 roku spadły o 50 proc. Tego rodzaju dane mają zostać zaprezentowane w sobotę na konferencji nt. bezpieczeństwa w Monachium. W 2014 r. organizacja terrorystyczna o kategorii…...

do pracy Polacy? Głównie do odwiedzenia Anglii i Niemiec  Pieniądze
Do pracy Polacy? Głównie do odwiedzenia Anglii i Niemiec Pieniądze

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej niemal połówka (45 proc. ) Polaków posiadająca doświadczenia migracyjne pracowała w Niemczech, a jakie możliwości czwarty (26 proc. ) pracował w Wielkiej Brytanii. Popularne są…...